اعتراف جامعه پزشکی مدرن در غرب و آمریکا؛ اعجاز طبابت سنتی - جامعه خبر
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true

به گزارش پایگاه خبری جامعه خبر، دکتر عباس نساجی، کارشناس طب سنتی و پایه گذار طب تعادلی، با حضور در استودیوی استادنیوز طب اسلامی، سنتی و ایرانی را یک مکتب طبی دانست و بیان داشت: البته در طب سنتی گاهی داروهایی استفاده می شد که با شرع سازگاری نداشت، به همین دلیل داروهای طب اسلامی جایگزین آن شد.

وی با بیان این که طب به دو دسته آلپادی و آلترناتیو تقسیم می شود، پزشکی نوین را دنباله طب قدیم دانست و اضافه کرد: تحقیقات در زمینه پزشکی نوین ۲۰۰ سال قدمت داشته و دارای معضلاتی در تشخیص و تجویز است. برای نمونه تعداد بیماری های شناخته شده مزمن ۶۴۰۰ عدد است که پزشکی نوین در درمان ۹۰ درصد آن ها ناتوان بوده و تنها به وسیله دارو پیشگیری صورت می گیرد. پزشکی مدرن در مقابله با بیماری های مزمن ناتوان است. برای نمونه پزشکی مدرن هیچ درمان قاطعی برای بیماری های پوستی مانند پیسی ندارد. در حالی که از نگاه طب سنتی قابل درمان قطعی است.

دکتر نساجی با اشاره به این که داروهای شیمیایی دارای عوارض فراوانی هستند، گفت: آلمان تولید کننده داروهای شیمیایی است که به ندرت برای مردم خودش دارو تجویز می کند ولی در ایران به طور میانگین هر فرد روزی ۳ قلم دارو مصرف می کند به همین دلیل اکنون بیشتر جامعه ایران بیمار است. در حالی که باید از طب آلترناتیو استفاده شود ولی در کشور از آن ممانعت می شود.

وی در ادامه مکاتب معتبر طب سنتی دنیا در طی ۱۶ قرن اخیر را به طب سنتی ایران، چین، هند، یونان و مصر تقسیم کرد و تأکید کرد: در تمام دنیا از همین مکاتب استفاده می شود. حتی در هندوستان که خود یکی از مکاتب طبی است از طب سنتی از ایران استفاده می شود ولی خودمان از میراث شخصی خودمان بی اطلاع بوده و استفاده نمی کنیم.

وی یادآور شد: تاکنون ۱۰۰ هزار گونه گیاهی شناخته شده که ۲۰ هزار آن داروی است و از این تعداد ۸۰ درصد آن در ایران است ولی به سبب ممانعت در این زمینه مشکل داریم.

دکتر نساجی در رابطه با دلایل مخالفت پزشکی مدرن با طب سنتی تصریح کرد: چرا دنیا با این موضوع مشکلی ندارد؟ اگر طب سنتی به درد نمی خورد چرا بزرگترین مرکز حجامت در آمریکا است؟ چرا کشورهای دیگر با ۲۵۰ روش درمانی طب سنتی که وجود دارد مخالفت نمی کنند؟ دلایل مخالفت با طب سنتی وجود مافیای دارو در کشور است که درآمدهای چند ده میلیاردی دارد.

وی ادامه داد: طب سنتی نیز باید رویه صحیحی را در پی می گرفت که مقداری لجام گسسته عمل کرد. در این زمینه مقصر وزارت بهداشت بود چون استانداردهایی تعیین نکرد که حکما و اطباء بر اساس آن حرکت کنند. این مسائل به سبب بی مدیریتی وزارت بهداشت صورت گرفت. بی برنامگی مشخص برخی از حکما و اطبای سنتی نیز از دیگر مشکلات است که عده ای در این زمینه به دنبال تجارت هستند.

پایه گذار طب تعادلی، با بیان این که درباره دارو نباید بازار سیاهی وجود داشته باشد چون از طریق گمرک وارد کشور می شود، گفت: وزارت بهداشت بر داروخانه ها نظارت دارد؟ داروهای اساسی در بسیاری از داروخانه ها وجود ندارد ولی در بازار سیاه و آزاد با مبلغ بالا تهیه می شود که نشان می دهد در وزارت بهداشت، داروخانه و… افرادی عامل این موضوع هستند. از سال ۶۳ معاون وزیر بهداشت تلاش کرد در زمینه طب سنتی اقداماتی انجام دهد ولی چون مدیریت صحیح در وزارت خانه وجود نداشت به نتیجه ای نرسید.

دکتر نساجی در ادامه تأکید کرد: در بخش بیماری های حاد، پزشکیِ مدرن بهتر پاسخ می دهد ولی در بیماری های مزمن طب سنتی و تعادلی بسیار موفق تر عمل کرده است. به همین دلیل نباید نسبت به پزشکی مدرن و طب سنتی تعصب داشته باشیم در حالی که برخی از پزشکان در وزارت بهداشت نسبت به پزشکی مدرن تعصب دارند. وزارت بهداشت همانگونه که برای تحقیقات پزشکی مدرن مبالغ هنگفتی هزینه می کند باید برای تحقیقات برای طب سنتی نیز هزینه کند. وزارت بهداشت باید تلاش کند آشتی علمی و منطقی به سبب مردم میان پزشکی مدرن و طب سنتی ایجاد کند.

استاد نیوز

خبر روز را با جامعه خبر دنبال کنید./

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false